ספורט וכושר - פילאטיס כדרך חיים – איזון בין גוף ונפש אתר נשים s
חברה הרשמה לאתר
היום באתר 02/12/2020
אימייל
סיסמא
פורטל נשים - iWomen
יצירת קשר    |   
דף הבית > ספורט וכושר > פילאטיס כדרך חיים – איזון בין גוף ונפש
  כתבות אחרונות
מתחילים את השנה ומכניסים את המשפחה לחיים בריאים מתחילים את השנה ומכניסים את המשפחה לחיים בריאים

TLV OPEN SUP RACE 2014 - אליפות תל אביב הפתוחה ב-SUP יוצאת לדרך TLV OPEN SUP RACE 2014 - אליפות תל אביב הפתוחה ב-SUP יוצאת לדרך

תרגילי התעמלות בטיסה -  כדאי לנסות תרגילי התעמלות בטיסה - כדאי לנסות

המתח והחרדה באזעקות - התרגילים שעוזרים המתח והחרדה באזעקות - התרגילים שעוזרים

לטעום את הגולף לטעום את הגולף

התאמת נעליים לריצת מרתון וטיפים בנושא פעילות ספורטיבית התאמת נעליים לריצת מרתון וטיפים בנושא פעילות ספורטיבית

"מרתון סמסונג תל-אביב" 2014

  לכתבות הקודמות ליחצו כאן


שתפו בפייסבוק

פילאטיס כדרך חיים – איזון בין גוף ונפש

מאת: מיכל בן זקן
פילאטיס - השיטה לאימון גופני אותה פיתח ג'וזף פילאטיס, יועדה לשיקום פצועי מלחמת העולם השנייה. השיטה עברה מאז גלגולים רבים ואומצה בביתי חולים ובמרפאות שיקום.

שיטת פילאטיס מעצבת ומאזנת את הגוף ולמעשה "מחנכת" אותו מחדש בכך שהיא יוצרת איזון בין חיזוק מקסימלי של השריר לבין גמישותו, משפרת את הקואורדינציה, את האיזון והיציבה של הגוף, משחררת את המפרקים וממריצה את מחזור הדם.



האימון הגופני מעצב את השרירים ומגדיר אותם (Hard Definition) ומביא לכן שהבטן, הגב התחתון והאגן יהיו למרכז מאוחד התומך בגוף יציב ויפה.
השילוב בין זרימה תנועתית, איזון וחוזק שרירי הגדלת טווח התנועה לבין כוח וגמישות, תורם לבריאות, חוזקו ויציבותו של הגוף תוך שמירה על רקמות השריר והגברת העמידות בפני פציעות ופגיעות. שיטת פילאטיס עוזרת גם בשיקום גב, צוואר ומפרקים פגועים, בהפגת מתחים ובהקניית הרגלי יציבה נכונים.

שיטת פילאטיס- הגוף והנפש:
שיטות אימון גופני מערביות, כגון,: מכוני כושר, פעילות אירובית ותרגילי עיצוב מחזקות את השרירים אך מזניחות את השליטה בגוף ובתנועה וגורמות, לא אחת, לחוסר איזון ולפגיעות גופניות (כאשר השרירים החזקים ממילא מתחזקים עוד יותר ואלה החלשים ממשיכים להיחלש ואף מתנוונים).

שיטות אימון גופני שמקורן במזרח הרחוק (יוגה, אומניות לחימה ועוד) מתמקדות בהארכת השריר ובשיפור גמישותו ופחות בחיזוקו. ברמות אימון גבוהות יותר הן עלולות לגרום לכאבים ופציעות עקב חוסר התאמה בין אורך הרצועות לחוזקן- דבר היוצר עוקף תנועה למפרקים (תופעה זו שכיחה ביותר בקרב העוסקים במחול).

במאה ה- 18 אמר המשורר והפילוסוף פרידריך פון שילר ש"המוח עצמו הוא שבונה את הגוף". ג'וזף פילאטיס, אתלט שהתנסה גם בשיטות אימון מערביות- כגון: הרמת משקולות, אגרוף וג'וגינג- וגם בשיטות שמקורן במזרח הרחוק נהג לצטט אמרה זו.

בשיטתו המיוחדת שילב פילאטיס בין שני הזרמים הללו ופיתח שיטת אימון שמתמקדת בעבודה גופנית ומנטלית גם יחד ומהווה אימון שלם המאחד את היתרונות הקיימים בשתי הגישות. מאחר ששיטת פילאטיס מפעילה את השרירים באופן אקטיבי ובו בזמן מתמקדת ביצירת אחדות ושלמות בין הגוף והנפש, ניתן להשוות את ההרגשה בזמן ואחרי הפעילות לתהליך מדיטטיבי שבו המתאמן אינו "צופה מבחוץ", אלא משתתף אקטיבי בתנועת הגוף.
מטרת השיטה, מלבד חיזוק הגוף ועיצובו, היא יצירת אחדות בין גוף ונפש כך שגם תנועה יומיומית טבעית תהיה ממוקדת, זורמת ומאוזנת. בדרך זו הגוף ינצל את יכולתו ואפשרויותיו האדירות באופן המקסימלי. (ניצול שרירים חזקים וחיזוק שרירים חלשים לשם יצירת איזון גופני). בזמן האימון נדרש ריכוז מקסימלי, מכיוון שכל תנועה של הגוף חייבת להיעשות בשליטה ובמחשבה . חוסר המודעות מוביל ל"רישול" בתנועות היומיומיות ועוד יותר בשעת אימון, ותנועה ללא שליטה היא גורם מרכזי לפציעות.
חגורת הבטן והגב נחשבת למרכז הגוף. אחד הרעיונות המרכזיים בשיטה הוא פיתוח מרכז גוף יציב וחזק תוך שמירה על חופש התנועה- התוצאות הישירות של התרגול. פיתוח מרכז הגוף מוביל ליציבה נכונה המפחיתה את כאבי הגב ואת הסיכון להיפצע ומונעת תשישות ועייפות.

פילאטיס האמין בפעילות הממריצה את מחזור הדם ובכך מעוררת את התאים בגוף ומסלקת את הפסולת. חלק בלתי נפרד מכל תרגיל הן נשימות ושאיפות עמוקות ומלאות. ברוב המקרים הכלל הוא שאיפת אוויר בשיא המאמץ ונשיפתו עם החזרה למצב מנוחה. נשימה נכונה המאפשרת אספקה טובה של חמצן לדם, היא הרגל הנרכש בתרגול וחשיבותו עצומה בזמן האימון וכמובן גם לאחר מכן. הנשימה, המרכז התומך, היציבה הנכונה, השחרור, התנועה הזורמת וכל יתר העקרונות שעליהם מושם דגש כה חזק בפילאטיס- הופכים עם הזמן להרגל אצל המתאמנים גם כשאינם באימון, וזו למעשה המטרה החשובה.

בכל שיעור ב"סימפלי פילאטיס" מתאמנים עד חמישה אנשים בהשגחתו הצמודה של מדריך (בוגר הוראה ממכון וינגייט ודליה מנטבר). בדרך זו יכול המדריך להשגיח על כל מתאמן ולהתאים את השיעור לרמתו, יכולתו ולצרכיו האישיים. השיעור נמשך כשעה שחלקה הראשון מוקדש לתרגילי חימום והכנה לחלקה האחר לעבודה עם מכשירי הפילאטיס.

פילאטיס שיקומי:
בגלגולה הראשון פותחה שיטת פילאטיס לצרכים שיקומיים. התרגילים מתבצעים בדרך כלל בשכיבה או בתנוחות שתומכות באגן ובעמוד השדרה תוך שימוש במכשירים מיוחדים המותאמים לכך.

מרבית הפתולוגיות בגופנו נוצרות עקב חוסר איזון של השרירים או של המפרקים, לדוגמא: אגן לא מאוזן- אגן מסובב או אגן שצידו האחד גבוה מצדו השני- יוצר לחץ לא שווה על חוליות הגו. לחץ כזה עלול לגרום לפריצת דיסק או למתח ולהשפיע על רקמות רכות המקיפות את עמוד השדרה או קשורות אליו.

חוסר איזון נוצר גם בפעילות השרירים- שרירים ארוכים יותר בצד אחד מתכווצים בתנועה מוקדם יותר מאשר השרירים שבצד השני, שהם קצרים יותר ונכנסים לפעולה מאוחר יותר בזמן הכיווץ. פגיעות רבות נוצרות בגלל חזרה על תנועה אחת פעמים רבות. שיטת פילאטיס יכולה לאתר את השריר החלש ולחוזקו, ובכך לשמור על האיזון במפרק.
חוסר איזון בשרירים המקיפים את מפרק הברך גורם לבעיות בברכיים (בעיקר בין הפיקה ולעצם הירך) שמהן סובלים מרבית האנשים העוסקים בספורט. שיטת פילאטיס מאתרת את המגבלות הללו בזמן הפעילות בשיעור: המדריך מתקן ומיישר את האיבר שמבצע את התנועה, גורם לו לעבוד ממקומו האנטומי, ועל ידי כך מחייב את השרירים החלשים יותר להתכווץ ולהתאמץ.

בדרך כלל לאחר תקופה של כאב שנבע מבעיות בגב התחתון, בצוואר, בכתפיים, בברכיים או בקרסוליים, הגוף יחלים, יתגבר על הכאבים וילמד לתפקד מחדש ללא כאבים, אולם לא דרך תבנית התנועה הפיזיולוגית הנכונה, אלא על ידי "פיצוי"- שימוש מעט שונה של השרירים ש"עוקף" את האזור הכואב. שיטת פילאטיס מכריחה את הגוף להחזיר לפעולה את השרירים הכואבים כדי שלא יגרמו בעתיד לפתולוגיות נוספות או לחזרתם של הסימפטומים מהפציעה הקודמת.

תופעה שכיחה נוספת היא הישנותם של התקפי כאב כמה פעמים בשנה, בדרך כלל לאחר מאמץ חריג או עם חילופי מזג האוויר. הטיפול בשיטת פילאטיס שובר את המעגל הזה. במהלך האימונים מפעילים את השרירים שאינם מתפקדים, מחזקים את השרירים החלשים ומגדילים את טווחי התנועה במפרקים המוגבלים.

בשיטת פילאטיס עובדים תחילה על השרירים הפנימיים ומהם עולים כלפי מעלה, באופן זה אפשר לטפל בכל השרירים, אפילו בפנימיים ובקטנים ביותר ובאלה הנמצאים סביב אזור הפגיעה מבלי לגרום לכאבים מיותרים ולבעיות נוספות.


פילאטיס מכשירים:
• מכשירי הפילאטיס בנויים על עיקרון של התנגדות קפיצית המאפשרת שליטה על כמות העומס בכל תרגיל. המכשירים מתוכננים כך שהעומס על השריר אינו ישיר, ובכך נמנע לחץ מיותר על המפרקים.
• ההתנגדות הקפיצית עובדת על כל טווח התנועה ולא רק על חלק ממנה (כמו בעבודה עם משקולות), ובכך היא מאריכה ומחזקת את השריר לכל אורך טווח התנועה.
• רוב התרגילים מתבצעים בשכיבה או בישיבה על המכשירים, כך שהגוף נשאר בשליטה מלאה ונתמך באופן מוחלט.
• המכשור מאפשר את ביצוע התרגיל על כל חלק בגוף תוך שמירה על איון ויציבה נכונה גם בתנועות יומיומיות.
• ההתנגדות הקפיצית מפעילה את שכבת השרירים הנמוכה ביותר (הקרובה ביותר לעצם) ובכך מחטבת ומחזקת את הגוף.
בזמן האימון נדרש ריכוז מקסימלי, מכיוון שכל תנועה של הגוף חייבת להיעשות בשליטה. חוסר מודעות מוביל ל"רישול" בתנועות היומיומיות ועוד יותר בשעת אימון, ותנועה ללא שליטה היא גורם מרכזי לפציעות.

פילאטיס לספורטאים מקצועיים ולרקדנים:
עבודתם הגופנית האינטנסיבית של רקדנים וספורטאים, גורמת להיווצרותן של בעיות חוסר איזון שרירי, שחיקה של מפרקים מסוימים ובעיות גופניות נוספות.
בשיטת פילאטיס עובדים על כל הגוף לשם החזרת האיזון מבלי לגרום לשרירים להתכווץ יתר על המידה, ובכך שומרים על גוף חזק ועמיד יותר ונהנים מקריירה ארוכה יותר. הארכת השרירים בד בבד עם חיזוקם מאפשרת את תנועת המרפקים תוך שמירה על גמישות וחוזק השרירים והרצועות שמסביבם, והם נעשים "עמידים" יותר בפני שחיקה של המפרק, כאבים ופציעות מיותרות.
אנשים רבים סובלים מפציעות ומבעיות פיזיות. הרופאים אוסרים עליהם בדרך כלל להתאמן ומורים להם על מנוחה וחוסר פעילות.
חוסר פעילות מוריד את איכות החיים, גורם להרגשה כללית לא טובה, להשמנה ובמקרים רבים גם אין הקלה בסימפטומים שמהם סובלים. שיטת פילאטיס דוגלת בהמשך הפעילות הגופנית גם אחרי פציעה או בזמן כאב בדרך מבוקרת, מכוונת ומותאמת למצב וליכולת האישיים.


*** מיכל בן זקן (38), בעלת הסטודיו "סימפלי פילאטיס", היא סיפור מעניין במיוחד על נפלאות שיטת הפילאטיס .
מיכל, מי שכל חייה סבלה מבעיות קשות של יציבה כפופה ובעיות בגב ובצוואר, החלה לסבול כאבים כרוניים קשים ובלתי נסבלים בעקבות הריונה הראשון.
(באותו זמן, גובהה היה 1.73 מ') לאחר שהחלה לטפל בעצמה בשיטת הפילאטיס ולהרגיש טוב יותר בגוף ובנפש כאחד, החליטה להפוך את התחביב למקצוע, נטשה את תחום התקשורת כיועצת פוליטית, למדה פילאטיס בוינגייט ואצל דליה מנטבר, בסדנאות בארץ ובארה"ב בתחילה כמטופלת ובשלב מאוחר יותר כמטפלת, מאמינה בשיטה כדרך חיים ומרגישה שליחות בהעברת האיזון שבשיטה לכל מי שפתוח לקשוב לצרכי גופו. לפני שנתיים פתחה את הסטודיו לפילאטיס מכשירים "סימפלי פילאטיס" כשהיא זקופה, יציבה, נושמת ומאוזנת ומתנשאת לגובה של 1.78 מ' ללא כאבי גב וצוואר . (נשמע הזוי אני יודעת. אבל יש תמונות להוכחה והיא חברה שלי כבר שנים כך שאני יכולה להעיד).



נוצר: 1/11/2010 11:02:00 AM

זכויות נשים גרסה להדפסה בעיקר נשים שלח לחבר
רק נשים